Kerro
museolle

Takaisin Pori Jazz 50 vuotta -muisteluun

Ensimmäiset jazzit 1974

Leirintäalueliput Infoa Isomäestä FIAT 2D SEDAN 600D 2000 vm.66 Öljyjen tarkistus ennen lähtöä Leirintäalueella 14.7.1974 Päälava Katsojia Onko Carita Holmström Lisää katsojia Järjestyksenvalvoja Ei ole tungosta Tarkenee Alueen linnut Suojele luontoa Harmaata

Olin lopettanut vakituisen työni heinäkuun alussa lähteäkseni elokuussa opiskelemaan, joten minulla oli loma ja päätimme poikaystävän kanssa lähteä kesälomamatkalle.
Pakkasimme muut tavarat ja teltan autoon ja aikaisin lauantaiaiaamuna lähdimme matkaan. Ensimmäinen etappi oli Pori ja jazzit. Olin saanut vanhemmiltani ylioppilaslahjaksi autokoulun ja kortti oli kolme vuotta vanha. Äitini oli ostanut myös minun käyttööni "auton", FIAT 600:sen, vuosimallia 1966.
Sillä siis lähdimme ajelemaan kohti Poria, Lappeenrannasta tuli matkaa vähän vajaa 400 kilometriä. Poikaystävällä ei ollut ajokorttia, joten minä ajoin. Poikkesimme ystävien luona Huittisissa ja lähdimme sieltä jatkamaan kohti Poria. Auto ei ollut samaa mieltä vaan alkoi keitellä. Kiire loppui siihen. Ajoimme vähän matkaa ja odottelimme. Taas pieni pätkä, kunnes totesimme yön lähestyvän ja päätimme nukkua autossa ja aamun valjetessa lähteä eteenpäin ja etsiä huoltoasema. Kahden henkilön nukkuminen FIATIssa on kokemus. Saimme kyllä jonkun verran nukutuksi tien laidassa. Aamun valjetessa auto oli jäähtynyt ja pääsimme matkaan. Huoltoasema oli melko lähellä ja tuulettajan hihna saatiin vaihdetuksi ja niin matka jatkui ja laulu soi. Päivällä olimme perillä ja kävimme pystyttämässä teltan Isomäen leirintäalueelle, josta sitten jatkoimme Kirjurinluodolle. Ilma oli sateisenpuoleinen ja harmaa ja alkoi kirkastua vasta iltaa kohden. Konsertista ei ole kylläkään mitään muita muistoja kuin hyvä tunnelma. Minulla oli ilmeisesti äitini kamera mukana, sillä olin ottanut jonkin verran kuvia. Harmaa sää vaikutti tietysti kuvien laatuun, mutta jotain tunnelmaa niistäkin välittyy. Seuraavan yön yövyimme siellä teltassa ja seuraavana päivänä jatkoimme matkaa kohti Jyväskylää. Kipinä jazzeihin syttyi, niin että muutaman kerran myöhemminkin olemme tapahtumassa käyneet.